Lange tocht naar Griekenland - 18 - Voor anker bij Zakínthos

Gepubliceerd op 16 juni 2020 om 22:00

Dinsdag 16 juni.

De nacht hebben we lekker geslapen in de baai buiten de haven van Zakínthos. Er is wel wat golfslag, maar dat zijn we van de afgelopen 700 mijl wel gewend.

We hebben een lome dag. Om 14:00 is er een afspraak - dan zal het wasgoed klaar zijn. We maken de rubberboot klaar, takelen hem van het voordek in het water. De aanhangmotor wordt gereed gemaakt. Dan gaan Marttje, Maaike Grytsje en Edwin naar een afgesproken plek - uit het zicht van de stad - waar het wasgoed wordt overhandigd. Weer wisselen wat contanten van eigenaar.

Snel varen we weer naar de Bleu Magenta. Weer gelukt. Nu hebben we weer schone kleren.

Met de rubberboot haal ik nog snel een jerrycan benzine - vaar daarvoor de haven in - leg aan de kade bij vissersboten. Steek een straat over, gebaar naar de dame bij de pomp dat hij vol moet met benzine. Snel betalen, geen woord gesproken. Twee minuten later heb ik 11 liter benzine voor onze aggregaat waarmee we stroom kunnen maken voor onze accu’s en vaar de haven weer uit. Ik ben nog geen 5 minuten in de haven geweest.

Over de rest van de dag kan ik eigenlijk niet veel meer vertellen dan dat de crew de benen heeft gestrekt op vaste ondergrond. Wie met de verrekijker naar de kade kijkt ziet niets wat op Corona wijst - geen mondkapjes. Veel kinderen zijn aan het zwemmen bij een strandje. Het terras van het etablissement bij dit strandje zit redelijk vol. De mensen zijn ontspannen en vriendelijk.

Toeristen zien we niet of nauwelijks - van een paar mensen lijkt het dat ze geen Grieks uiterlijk hebben. Gisteren voeren we langs een stuk kust van Zakínthos waar hotels met strand zijn. Alle tafels-met-parasol-en-ligstoelen waren leeg. Geen gast te bekennen.

Aan het eind van de dag halen we het anker op en leggen de boot, een paar honderd meter verder, op een wat luwere plek weer voor anker. Hier zijn wat minder golven maar wel meer steekmuggen.

Odysseus moest vechten met reuzen - dan kunnen wij wel een paar muskieten de baas.