Oversteek naar Corsica

Gepubliceerd op 4 maart 2020 om 14:29

Vandaag willen we proberen Corsica te bereiken, een etappe van 45 mijl. Om 07:15 gaan we los van de kade en krijgen het eerste zonlicht te zien. Portoferraio ziet er in het warme zonlicht mooi uit. Vanaf het vasteland komt er een veerboot met hoge snelheid naar ons toe. Het haven-reglement bepaald dat veerboten voorrang hebben op andere schepen, en dus wijken we naar het zuiden uit. Dit geeft ons de kans om nog wat langer van de skyline van de stad te bekijken. De twee forten zijn mooi.

Dan kunnen we achter de veerboot langs en zetten koers naar het noorden om de baai uit te varen. Aan bakboord zien we de vuurtoren en herkennen we nu ook de gele villa waar Napoleon ooit woonde. Hij was hier maar 10 maand lang, maar heel Elba ademt nog zijn invloed. Het was de eerste en enige keer dat er een keizer van Elba was. Het Napoleon fenomeen wordt door de toerisme industrie goed uitgemolken - zelfs de bonnetjes in de supermarkt hebben op de achterkant het Napoleon beeldmerk. Grappig eigenlijk - de familie Napoleon uit Corsica was van Italiaanse komaf. Eigenlijk was hij dus een Italiaan maar gekneed in Corsica.

We varen op de motor verder recht tegen de wind in om goed vrij te komen van het land en de rotsen kust. windy.com had voorspeld dat er nu een noordoosten wind zou staan van ongeveer 10 knopen, maar het is noordwest 15 knopen, een groot verschil.

We gaan daarom nog een uur door op de motor tot we, zonder laveren, langs de noordkant van Elba kunnen zeilen. Ondertussen hebben we alle tijd om de kust te bekijken. We herkennen de stadjes op het eiland waar we met de bus langs gekomen zijn.

Dan neemt de wind wat af, tot 10-12 knopen en om 8:50 bereiken we het punt waarop we Elba kunnen bezeilen. We zetten we eerst het grootzeil voor 50% om te kijken hoe het gaat. Dat gaat prima, dus we vergroten tot 80%. Daarna zetten we de genua bij, eerst gereefd, maar een kwartier later zetten we de hele genua en halen 5.6 knopen. De golven uit het noordwesten zijn ongeveer een meter hoog met een periode van ongeveer 3 seconden. Bij deze korte golfslag maakt het nogal wat uit op welke koers ten opzichte van de wind je vaart. Iets afvallen betekent flink meer snelheid.

We zetten een koers uit van 245 graden, en mikken iets ten zuiden van Bastia op Corsica. Omdat de wind voorspelling is dat de wind zal gaan ruimen naar noordoost, lijkt het ons verstandiger eerst een hoge snelheid te maken ongeveer de goede kant op, en als de wind ruimt het laatste stuk naar Bastia precies aan te lopen.

Deze strategie blijkt goed te werken. Onderweg krijgen we alles tussen 5 en 22 knopen wind en moeten we diverse keren zeil minderen als het harder waait en wee zeil meerderen als de wind wegvalt. In het midden van het Corsica Channel (de zee straat tussen Corsica en Elba staat de meeste wind 20 knopen - dit komt doordat de de vorm van Corsica een noordenwind versneld (Venturi effect).

Als we rond 10 uur heel Elba achter ons laten breekt de zon door die we de rest van de overtocht zullen houden.

Het is vrijwel onbewolkt weer op zee, maar boven de bergen van Elba hangen wolken die ontstaan als de wat vochtige zeelucht gedwongen wordt op te stijgen. We zetten het hele grootzeil en varen nu vol tuig ongeveer 4.5 knopen.

We zien in de verte Corsica al liggen. Op de hoogste bergtoppen ligt zelfs sneeuw. Corsica heeft veel bergtoppen hoger dan 2000 meter, en het hoogste punt op de kaart zegt 2700 m (Monte Sinto). Ook zien we de Italiaanse eilanden Capraia in het noorden en Pianosa in het zuiden. Gisteren konden we vanuit Porto Azzuro het eiland Giglio zien. En dan is er nog het eiland Monte Christo wat zuidelijker dan Pianosa ligt.

Dan neemt de wind wat toe om 11:00 gaan we lekker met 6.2 knopen (het land in zicht voor ons is Corsica). Onze boeggolf spat ver weg!

Weer een half uur later komt er nog meer wind en gaan we reven, grootzeil naar 60% en genua naar 40%. Vanwege de golven die nu 1.5 meter hoog zijn vallen we wat af zodat het comfortabel in de cockpit blijft. We doen met minder zeil nog steeds 6.5 knopen.

We hopen op dolfijnen vandaag, omdat we gisteren gehoord hebben dat er aan de oostkust van Corsica veel dolfijnen en andere grote zeezoogdieren zitten. Laurens Hendrik spot een dolfijn, en in een flits ziet Maaike Grytsje hem ook, maar dan duikt hij weg en laat zich niet meer zien.

In de zon drinken we heerlijk koffie en genieten van een muffin die we gisteren bij de Eurospin winkel - vergelijkbaar met Lidl - in Portoferraio hebben gekocht.

Zo gaan de uren voorbij. De eerste ramingen waren dat we rond half vijf de haven van Bastia zouden aanlopen, maar door de hardere wind zijn we een uur eerder.

We kunnen de details van Corsica steeds beter zien - Bastia ligt bij een zadelpunt in de bergen waardoor je hier een oversteek kunt maken naar west-Corsica.

Er is vandaag een zeilboot wat van noord corsica oversteekt naar het Italiaanse vasteland. Hij heeft ruime wind en gaat lekker hard. Wij varen aan de wind en zijn al lang blij dat het zo goed gaat.

We zien deze dag drie veerboten varen, en een groot vrachtschip dat langs Corsica naar het noorden vaart en dan afbuigt naar Livorno in Italië.

Dan krijgen we de vieux port (oude haven) van Bastia in zicht en gaan we tussen het rode en groene baken door.

Dat was nog best lastig want de tussenruimte tussen het rode en groen baken is echt minimaal zoals u hier kunt zien.

In de zomer hoef je in de oude haven van Bastia niet te proberen een plek te vragen, maar nu is het nog ver buiten het vaarseizoen en is er daarom plaats in deze haven - we hebben zelfs een fantastische plek aan een prima steiger. Dan alleen nog dek schrobben.