Varen naast een vliegveld

Gepubliceerd op 23 oktober 2019 om 17:56

Onder: het vliegveld van Gibraltar gezien vanaf de Rots van Gibraltar. Erachter ligt de jachthaven van La Linea, waar de Bleu Magenta ligt (goed kijken, zoek de rode surf mast die rechtop staat).

Er is twee dagen goede wind voorspeld. Ten noorden van Spanje ligt een lagedruk gebied dat naar het noordoosten wegtrekt en 56 uur lang een constante west-zuidwesten wind van 4 - 5 Beaufort oplevert tussen Gibraltar en Mallorca. En dat is perfect voor wie van Gibraltar naar Mallorca wil zeilen. De meeste zeilers in de haven hebben de pest in - zij willen westwaarts naar de Canarische eilanden en verder naar de Caribische zee - voor hen is deze wind precies verkeerd.

We zouden eerst heel vroeg vertrekken, maar de nacht was wiebelig door golven in de haven, en het weerbericht moest eerst nog zorgvuldig gecontroleerd worden. Als we het ontbijt op hebben, en het schip energetisch weer opgeschoond hebben, is het tijd om de haven te verlaten.

De wind is nu kracht 4 en staat dwars op onze box. We leggen daarom een spruit aan de bovenwindse kant die ons schip vrij trekt van de vingersteiger aan lager wal. Deze aanpakt werkt prima, we komen los van de box zonder in de buurt van een steiger te komen. Dan draaien we met de kop in de wind en zetten koers naar Gibraltar Waterfront Marina, want daar kun je BTW vrij diesel tanken voor.

Maar eerst moeten we de landingsbaan van Gibraltar airport ontwijken. Deze ligt precies tussen onze jachthaven (Marina Alcaidesa) en de dieselpomp in. Vanwege opstijgende vliegtuigen die laag boven de baai van Gibraltar vliegen, moet je een grote afstand houden, we hebben immers een lange mast.

En niet voor niets, in de tijd dat we er langs varen, stijgen twee vliegtuigen op.

Het tanken gaat probleemloos, we kunnen met de kop in de wind aanmeren. De teller op de meter gaat tot 99 999 liter, maar zoveel hebben we niet nodig, er past maar 140 liter bij.

De pomp bediende spreekt uitstekend Engels maar is overduidelijk Spaans van geboorte. Hoe hij over de Brexit denkt, ach hij hoopt dat het mee zal vallen, maar zeker is hij er niet van. Als ik hem aanbied dat hij in geval van nood naar Nederland mag komen, klaart zijn gezicht helemaal op. Amsterdam kent hij en hij vindt Nederland helemaal OK!

Gisteren hadden we nog Spaanse politie op de steiger die onze paspoorten kwam controleren. We raakten aan de praat over voetbal in het algemeen en Johan Cruyff in het bijzonder. Ja, die kenden ze wel. Met een grote glimlach en melancholie in de ogen vertelden ze over hoezeer ze dit voetbal fenomeen voor eeuwig in hun hart hebben gesloten. Het zou best kunnen dat Johan nog populairder is in Spanje (met name in Barcelona) dan in Nederland.

Zijn er ook Spanjaarden die in Nederland populairder zin dan in Spanje? Wie het weet mag het zeggen.

Als we de baai van Gibraltar uitvaren is de wind hard, 20 knopen. We moeten uitwijken voor een paar kleine motorboten en voor een groot blauw vrachtschip, waardoor we vlak langs het Heerema schip de Sleipner moeten varen. Deze gigant kan offshore werkzaamheden met record gewichten voor de olie en gas wereld uitvoeren, en nu vaar ik er valk langs. Indrukwekkend.

Dan varen we vlak langs point Europe, de zuidkaap van Gibraltar, waar het nu echt flink hard blaast. We varen verder tot de wind afneemt van 25 naar 12 knopen, in de luwte van de rots van Gibraltar. Hier zetten we het grootzeil, gereefd tot 30%. Daarmee zoudwen we 35 knopen wind mee moeten kunnen hebben. Dus laat maar komen.

Maar dan blijkt dat wat verder van de kap, de wind een schamele 10 knopen is, en we gaan maar langzaam, 4 knopen, niet de gehoopte 9, die we voor snel naar Mallorca graag zouden willen hebben. We zetten tijdje de halve Genua bij, maar moeten een koers varen die bijna plat voor de wind is, en dat gaat met onze Genua zonder boom niet.

Dan maar grootzeil uitreven. We zetten eerst 60% bij, en een half uur later 100%, en dan loopt het schip heerlijk. Met 8 - 9.5 knoop zeielen we uerenlang. Waarzullen we stoppen? Gaan we vannacht doorzeilen?

We besluiten om net voor donker in een haven aan te leggen. Na wat rekenwerk lijkt de haven van Fuengirola haalbaar. Deze is bovendien zeer goed beschut tegen de huidige windrichting, en is zonder golven aan te lopen vanwege luwte van het land ten westen van deze plaats.

De uren tikken voorbij. We zien regelmatig grote schpene ver ten zuiden van ons varen, de meesten van Sues naar Gibraltar. Ook zien we een marine fregat dat hier patrouilleert, het vaart een paar keer langzaam oost en westwaarts. Ook is er nog een boot van de kustwacht dat ons in de kijker heeft en dicht bij komt, maar we mogen ongehinderd verder.

Voor Marbella ligt nog een groot container schip dat eigenlijk voor ons de weg ligt, het beweegt niet of nauwelijks en we vermoeden dat het voor anker ligt. Als we het, na anderhalf uur peilen genaderd hebben tot 2 mijl, zien we een grote zwarte rookpluim, en vaart het schip langzaam in Noordwestelijke richting weg. Het lang dus niet voor anker, maar heeft geen haast.

We kunnen nu met koers 52 graden recht naar de haven van Fuengirola. Het is nu tien voor zes, met nog  11 mijl te gaan is dat het einde van deze blog. Met de persoonlijke hotspot de blog nog even uploaden, en voila, u kunt hem weer lezen. Veel plezier ermee!