Tussenbalans in Spanje

Gepubliceerd op 20 augustus 2019 om 15:50

We zijn nu 35 dagen onderweg en hebben voet op Spaanse bodem gezet. Drie belangrijke hordes hebben we genomen: de stroming bij de kanaal eilanden, de kapen van Bretagne en de Golf van Biskaye.

Hoe is het gegaan?

We hebben nu 20 dagen gevaren, en 15 dagen in havens gelegen. Vier dagen was de wind te hard om te zeilen, en lagen we veilig in Boulogne sur Mer of in Roscoff. In Cherbourg zijn we langer blijven liggen dan gepland, vanwege de rubberboot die niet op 10 juni geleverd werd in Sneek, maar ons pas bereikte op 6 augustus. Het is wel een hele fijne boot, en we zijn er erg blij mee.

Het meeste zeilen ging heel goed. Vaak hebben we aan de wind gezeild. Naar Enkhuizen en Nieuwpoort moesten we laveren.  Bij het nauw van Calais hadden we wind en stroming tegen en zeilden over de grond met een snelheid van 4 mijl in 3 uur (0.75 knoop), terwijl we door het water toch 5.5 knopen maakten.

Bij Point du Raz hebben we een zeilende snelheid van 10.7 knopen geklokt (heerlijk zoveel stroom mee). Onze beste zeildag was dag 33 waar we meer dan 4 uur een gemiddelde boven de 8 knopen speed over ground hadden (het is best heel zinvol om het vertrek af te stemmen op het getij).

Bij Ile de Batz schrokken we erg, zie aparte blog, maar ook dat is uiteindelijk goed afgelopen.

Het schip zeilt prima, is goed te sturen, de autopiloot doet het fantastisch en alles aan boord werkt naar behoren.

De crew heeft de smaak te pakken (Maaike Grytsje wil dit schip nooit weer kwijt). Laurens Hendrik lijkt wel een jaar volwassener geworden, en is nu officieel volmatroos. Sjouke Lute heeft gesurfd en wil alleen nog maar meer, meer, meer, hij is erg gretig. Marttje kijkt uit naar het bikini zeilen (zeilpak in de kast, zonnebrand creme insmeren). En de schipper, hij is vooral blij dat we in goede vorm en intact aangekomen zijn in Spanje. Onderweg is er veel te genieten, en in Spanje aankomen na welgeteld 1118 zeemijl (2070 kilometer) is reden voor een viering! Ook is 2070 kilometer in 20 vaardagen hetzelfde als 103 kilometer per vaardag (55.9 mijl per dag), dat is best wel goed. In totaal gaan we ongeveer 5000 mijl doen, bij dit gemiddelde is dat 89 dagen varen. Dit geeft in een jaar alle tijd voor andere tijdbesteding (Sjouke Lute: Surfen !!)

We hebben wat zeeziekte gehad, en ook wel eens nijdig moment, maar na een goede nachtrust verdwijnen die als sneeuw voor de zon.

Kortom, we hebben gevonden wat we zochten. Nu willen we in de komende weken minder ver varen en meer genieten van de mooie baaien in Spanje, om meer een vakantie gevoel te krijgen. Dus geen wekker meer om 03:30 (wat wel nodig was in Cherbourg om het getij naar Guernsey te halen), en geen dagen van 14+ uur zeilen (zoals de dag naar Lorient).

Wel zoeken we nog naar de juiste balans als we stil liggen. De vaat en de was en schoon schip moeten we samen voor elkaar krijgen. Niet iedereen heeft daar altijd zin in, maar het moet toch gebeuren. Ook willen de kinderen graag meer tijd voor spelletjes (zwarte wieven!), surfen, zwemmen en suppen.