Blog 20 juli tot 23 juli

Gepubliceerd op 22 juli 2019 om 19:00

blog 20 juli

Vandaag zijn we vanuit Enkhuizen naar IJmuiden gezeild. Om 8 uur stonden we voor de Krabbegat sluis en samen met een paar andere boten kwamen we op het Markermeer. Harde wind, bewolking en een ochtend humeur gaan niet heel goed samen. In het begin ging het wel, we voeren weg
met een kleiner zeil vanwege de wind. Na een tijdje ging het ook nog regenen.
Op een gegeven moment waren de kids allemaal weg. Ze sliepen in hun hut. Na een tijdje werd ik (Maaike Grytsje) weer wakker en opeens waren we in Durgerdam.

Dan gaan we door een brug en de Oranjesluis. Daar pikken we een neef van Marttje met zijn vrouw op vanaf de Oranjesluis. Omdat Marttje haar neef in de project ontwikkeling  zit wist hij heel veel over Amsterdam te vertellen in het bewoonde gedeelte. Dat was heel leuk om te horen. Later bij het industriële gebied wist Edwin weer heel veel te vertellen. Helaas nog een regenbui op ons dak gekregen. maar dat bedorf de pret niet. Rond 5 uur waren we in de haven van IJmuiden. Daar zijn we nog uiteten geweest met zijn allen.

Al met al was het ondanks de regen toch nog een leuke dag die wel blijft hangen!
Bedankt Haico en Andrea!

blog 21 juli

IJmuiden-Stellendam

Vandaag een lange dag van 50 zeemijl (ongeveer 90 km).
We zijn langs Scheveningen en Zandvoort gezeild wat heel leuk was om dat ook eens vanaf het water te zien. Het was wel lekker, maar door de wind hebben we toch allemaal onze zeilpakken aangetrokken. Laurens Hendrik was ook nog even zeeziek maar is nu gelukkig weer gezond en geniet
met volle teugen.

Even later hebben we langs de nieuwe waterweg gezeild. Dat was leuk om die grote container schepen die in of uit de haven van Rotterdam  varen te bekijken. Van dichtbij, maar niet te dichtbij. Edwin is nog een pet verloren in een windvlaag toen we bezig waren met de nieuwe waterweg over te steken. Dat was zijn Griekse pet.
Nou ja, hebben we tenminste een goede reden om terug naar Griekenland te gaan!

Rond 7 uur komen we aan in Stellendam. Daar blijven we liggen in de buitenhaven, tussen de vissers.

blog 22 juli

Stellendam

Vandaag hebben we weer een rustdag na een lange dag, maar ook omdat de wind verkeerd stond.
Marttje heeft voor het eerst de wasmachine getest en hij doet het! Dat was voor haar het hoogtepunt van de dag voor haar.  Er zijn de hele dag door wat klusjes gedaan en ik (Maaike Grytsje) heb nog een film gekeken.

's Avonds hebben we bij de vistent tegenover onze steiger gegeten.
Laurens Hendrik mocht kijken hoe ze zijn lekkerbekje klaar maakten. Daar heeft hij later een uitgebreid verslag over gedaan alsof hij het dagelijks doet. De geur was niet zo aangenaam, maar het eten smaakte heerlijk!

blog 23 juli

Stellendam-Roompot haven

Vandaag zijn we met twee opstappers naar de Roompot haven gezeild. Dit zijn vrienden van Sjouke Lute en Maaike Grytsje. In het begin was er nauwelijks wind, maar hadden we wel stroom mee. Dat was even zweten. Maar later op de dag hadden we de smaak te pakken en heeft Aniek zelfs nog een record
gevestigd! 9.4 knopen! (helaas moet ik mededelen dat hij inmiddels gesneuveld is en dat het record weer op de naam van de kapitein zelf staat met 9.7 knopen op de Westerschelde)
Toen zijn we rond 4 uur naar de Roompot sluis gegaan om onze opstappers weer af te zetten. Wat we alleen niet voorzien hadden, was dat er een vaste brug boven de sluis stond. Hoog water met een lange mast is geen goede combinatie.

Gelukkig is alles goed gegaan omdat het bijna laag water was en pasten we er net onder door. Maar dat was wel even slikken.

Die avond hebben we in de Roompot haven in Zeeland geslapen.