île de Batz

Gepubliceerd op 11 augustus 2019 om 12:03

blog Batz en l' Aber Wrac'h

Vandaag willen we naar L' Aber Wrac'h. Maar zover komen we niet.
Net buiten de haven van Roscoff horen we een ongewoon geluid.
Niet goed. We hebben we bodem geraakt en gaan terug naar de haven om dit te onderzoeken.
Drie uur later blijkt dat de de onderste tip van de kiel tekenen van bodem beroering vertoont.
Verdere inspectie wijst uit dat verder alles ok is.

We besluiten nog een nacht in Roscoff te blijven omdat morgen Julia en Stef bij ons
zullen opstappen en Roscoff gemakkelijk bereikbaar is per openbaar vervoer.

De volgende ochtend krijgt Edwin een telefoontje van Julia dat ze per bus zijn gearriveerd bij de Ferry van Roscoff. Ze zijn middernacht ingestapt in de TGV van Parijs naar Brest.

Edwin haalt Stef en Julia op. Ze gaan ons helpen met route naar Noord Spanje.
Stef komt uit een geslacht van beroepsschippers en heeft zijn eigen 30 motor schip (tevens zijn huis)
en kan goed zeilen. Zijn vriendin Julia kennen we uit Assen en heeft rubberboot ervaring.

Ze zijn een erg gezellig stel en we hebben het samen heel gezellig aan boord. We beginnen met ontbijt want ze hebben wel trek in wat.
Sjouke Lute moet verkassen uit zijn eigen hut om plaats te maken voor de gasten, Maaike Grytsje krijgt er een slaper bij.

Voor vertrek doen we nog een wasbeurt in de wasserette van de haven. Ook worden er nog 6 tassen vol eten opgehaald (heel handig met de Roscoff bus, scheelt veel sjouwwerk en is een leuke sight-seeing trip).
Dan kunnen we 's middags rond theetijd eindelijk weg.

Het weer is stralend zonnig en de wind een lekkere 4 beaufort. Prachtig zeilweer.
De stroming staat tegen, en dat is eigenlijk niet erg want zo kunnen we volop genieten van het uitzicht
op de kust van Noord Bretagne. We zien de kustlijn van Plouescat, wat we nog kennen van een week vakantie twee jaar geleden.
Met de verrekijker herkennen we de kust, het strandje, de haven, en menen zelfs ons huisje van toen weer te zien.

Ook zien we dolfijnen, wat een prachtig gezicht is dat. Stef en Julia vinden het fantastisch en de vijf dolfijntjes ook (1).

Tijdens zonsondergang varen we de rivier L'Aber Wrac'h op. Dit is een getijde rivier met aan beide kanten prachtige rotsen. Aan beide overs liggen over bootjes voor anker of aan een boei.
Met invallende duisternis komen we bij de haven waar de ponton met bezoekers al helemaal vol ligt. We mogen langszij bij een Engels stel in een zeiljacht.
We moeten zorgvuldig afmeren omdat tijdens de nacht de vloedstroom en de ebstroom zullen meemaken.

Marttje maakt warme soep terwijl de anderen gaan douchen. De havenmeester was al weg, maar gelukkig hebben we van iemand de code van de sanitaire voorzieningen gekregen.
Samen eten we soep met pompoencrakers (gemaakt door Sjouke Lute bij Margreet).

Dan is het echt tijd om te gaan slapen.

Noot (1). Als in huize Poorte speciaal gekookt wordt voor feestelijke gelegenheden zoals met Kerst, dan heet ons huis restaurant "de vijf dolfijntjes".